fredag den 26. februar 2010

Strandtur og blæsevejr

Skrevet tirsdag d. 23. februar

I skrivende stund er vejret gået fra at være helt stille til at blæse kraftigt op på 30 sekunder og det lyder som om taget er ved at blæse af. Har lige været ude at redde lidt af mit vasketøj som var fløjet af snoren og fik en sandstorm i mine øjne. Blade og frugter falder af træerne og rammer ned på taget og det laver en voldsom larm. Nu sider jeg i sikkerhed på mit hyggelige værelse og lytter til blæstens susen og tænker på den dejlige weekend jeg netop har haft.

Endelig blev det tid til en weekendtur. Fra i torsdags til i søndags tog Jasper, Lærke, Camilla, Anne Mette og jeg til stranden uden for Freetown. De andre 5 frivillige sluttede sig til os om fredagen. Det tager mellem 3½ og 4½ time at køre dertil. Efter et holdt i Freetown på Mamba Point, hvor vi fik ordentlig mad (læs: fantastisk pizza), ankom vi til Hamilton Beach ved ti-tiden torsdag aften.

(…og så nåede jeg ikke længere med blogindlægget i går aftes. Vinden blev endnu vildere og det første regnvejr i min tid i Sierra Leone begyndte. Det var et ret vildt vejr og vi trak alle stikkene ud af stikkontakterne efter at have høre om tidligere frivilliges oplevelser med ødelagte elektriske apparater efter lyn-attack (og da min computer kun kan holde strøm i 10 minutter uden at sidde i stikkontakten blev det er naturligt stop i bloggen). Vi mødtes alle sammen på den mørke terrasse foran hostellet og hentede ting ind i sikkerhed. Hundehvalpene kunne helt sikkert godt have fløjet sig en tur så de måtte jo ”reddes” og ind på værelset. Landroverens tag var fyldt med trækul til køkkenet som Jasper netop havde hentet den dag. Jasper og Anja ”kæmpede” i blæsten og regnen for at få dem ned og i tørvejr. Resten af tøjet fra tørresnoren var for længst fløjet ned og mudret til. Inde på værelset var min seng blevet våd og fyldt med skidt som kom ind ad vinduet, hvor de små glaspaneler i vinduet stod åbent da det ellers er umuligt at falde i søvn om aftenen for varme. Der fik vi lige lidt at lave…)

Tilbage til strandferien. En helt fantastisk strand – vi havde den helt for os selv. To og to boede vi i bungalows på stranden – 30 meter fra vandkanten. Ud over bangalows’ne bestod ”hotellet” af en stråhytte hvor maden blev tilberedt – selvom det mest forgik over bål udenfor stråhytten. Joseph, som ejer ”Samsø´s”, som ”hotellet” hedder, er en meget lattermild afrikaner som blandt andet kunne fortælle at en af hans bedste danske venner er Lars Lilholt

Weekenden gik med at stege i solen, bade i Atlanterhavet, spise på stranden, læse en god bog på stranden, nyde en kold øl under stjernerne på stranden og spille bold på stranden. Fedt bare at bo på stranden en hel weekend! Rigtig hyggeligt at være på tur med de andre og være lidt væk fra hverdagslivet hvor vi har gang i hvert vores projekter i Masanga.

Klokken er nu 21 og jeg stang-sveder. Det bliver varmere og varmere for hver dag der går og jeg kan sagtens mærke forskellen komme snigende. I sidste uge var jeg syg så fik ikke løbet min morgenløbetur kl. 7. Det gjorde jeg til gengæld i går morges, hvor jeg måtte konstatere at det bare er blevet varmere siden sidste uge Om dagen går det okay med varmen, da jeg det meste af tiden er indenfor eller i skygge – er faktisk (og desværre) ikke blevet særlig solbrændt endnu…

Håber I alle har det dejligt derhjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar